fbpx

Esküvői forgatókönyv, az esküvő menete

Az esküvői forgatókönyv megtervezése nem könnyű feladat. Az esküvő menete egyik legmeghatározóbb eleme az, ha a szolgáltatók pontosan – vagy legalább nagyjából – tudják, hogy mikor éppen mire kell készülniük. Ettől lesz folyamatos a Nagy Nap, ettől lesz mindig valami történés a helyszínen.

Mivel egy egész nap pontos megtervezéséről van szó, ezért érdemes rá elég időt szánni. Ebben nem lesztek egyedül, segít benne a vőfély/ceremóniamester, meg persze a többi szolgáltató is. Többekközt az esküvői DJ is.

Miért kell az esküvői forgatókönyv?

Mint azt az előbb írtam, egy ilyen volumenű eseményre mindenképp elkél egy jól használható forgatókönyv. Pont azért, hogy ne maradjon ki semmi fontos mozzanat a Nagy Napból. Másodsorban pedig azért, hogy minden szolgáltató időben fel tudjon készülni az adott programra. Itt azt értem, hogy a fotós magához vehesse a megfelelő objektíveket, amik éppen kellenek neki, egyeztesse a helyszín villanyait, hogy melyik fog épp kelleni, stb. Ugyanez vonatkozik a videósra is. A zenész, zenekar, vagy esküvői DJ pedig fel tudjon készülni az adott programhoz szükséges zenére. Akkor is, ha éppen csak aláfestő zene kell.

Itt a legfontosabb elemekről és a hagyományokról lesz szó. Ezek ellenkezőjére is láttam már példát. Voltam többször is olyan esküvőn, ami úgymond bohém volt. Szinte az összes hagyomány fel volt rúgva, semmi kötöttség, csak egy szertartás, vacsora és egy buli. Ezeknek is megvan a maguk hangulata. Esküvői DJ-ként az ilyen esküvőket is jól kezelem. Ha Ti is egy ilyen bohém esküvőt terveztek, akkor az esküvői forgatókönyv Nektek szinte felesleges. Hiszen az esküvő menete majd megy magától, ahogy majd a helyzet adja. Ebben az esetben nincs más dolgotok, mint ajánlatot kérni és megbeszélni velem a legfontosabb részleteket, majd bulizni egy nagyot.

Az esküvő menete megtervezése

Hagyjátok, hogy segítsenek a tapasztalt esküvői szolgáltatók!

Az esküvői szolgáltatók kiválasztása önmagában sem egy egyszerű feladat, erről egy külön bejegyzésben próbálok majd segíteni Nektek. Viszont, ha már megvannak a megfelelő szolgáltatók, akkor hagyjátok, hogy segítsenek a jó esküvői forgatókönyv kidolgozásában. Akkor jó az esküvői forgatókönyv, hogy ha csak gyorsan átfutja az ember akkor is az derül ki, hogy az esküvő menete rendben lesz. Nem találni benne ok nélküli nagy szüneteket, mégis elég idő marad mindenre. Ehhez össze kell dolgoznia Veletek a:

  • fotósnak,
  • videósnak
  • ceremóniamesternek/vőfélynek
  • a helyszínnek (a konyhának különösen)

Az esküvői DJ ilyenkor általában már csak alkalmazkodik. 🙂 Érdemes a legnagyobb részét a forgatókönyvnek a ceremóniamesterre hagyni, mivel általában ők a legrutinosabban ezen a téren. Rá fog kérdezni – vagy ha nem, akkor mondjátok el neki -, hogyan képzelitek el nagyjából az esküvő napját, az esküvő menetét.

Tipikus esküvői forgatókönyv pontok

(természetesen hagyjátok ki, amit Ti nem szeretnétek az esküvőre)

  • készülődés
    • lesz-e fotózva/videózva?
    • mennyi idő kell
      • a fodrásznak,
      • a sminkesnek,
      • az öltözésre,
      • esetleg külön ruhafotózásra?
  • lánykikérés
  • vendégvárás
    • hol lesz,
    • mikor kezdődik,
    • milyen ételekkel/italokkal várjátok a vendégeket,
    • milyen zene kell hozzá?
  • polgári szertartás
    • hol lesz,
    • mikor kezdődik,
    • milyen zenéket képzeltek el ide,
    • lesz-e fogadalmatok,
  • egyházi szertartás
    • lesz-e,
    • ide szükséges-e zene vagy mikrofon?
  • gratulációk
    • melyik szertartás után gratulálhatnak Nektek,
    • alkoholos, vagy alkoholmentes pezsgővel fogtok koccintani?
  • kis és nagycsoportos fotózás
    • melyik helyszín lenne erre a legjobb,
    • melyik időpont lenne erre a legjobb,
    • mennyire akarjátok a kiscsoportokat külön-külön fotózni?
  • kreatív fotózás
    • mennyi idő kell a fotósnak hozzá,
    • ott helyben, vagy külső helyszínen lesz,
    • aznap, vagy egy korábbi napon lesz?
  • ajándékozás
    • a szertartás(ok) után,
    • a vacsora előtt,
    • a vacsora fogásai között,
    • vagy a vacsora után legyen?
  • vacsora
    • frissen készítve, vagy rámelegítve készül a vacsora,
    • tálszervíz, vagy svédasztal,
    • vannak-e ételérzékenyek köztetek?
  • nyitótánc
    • csak lassúzni szeretnétek, vagy koreográfiát,
    • a vacsora előtt, vagy utána szeretnétek eltáncolni?
  • játékok
    • milyen játékokat szeretnétek,
    • melyek azok, amik legyenek „tartalékban”,
    • ezekhez milyen eszközök és/vagy zenék kellenek?
  • esküvői torta
    • itt is kérdés az ételérzékenység,
    • hány szeletes torta legyen,
    • esetleg inkább soké-sok minitorta legyen?
  • menyasszonytánc/menyecsketánc
    • szeretnétek-e egyáltalán,
    • a menyasszonyi ruhában, vagy már átöltözve szeretnétek,
    • pénzbedobós, vagy kaparós sorsjegyeset képzenétek el inkább?
  • éjféli menü
    • a vacsora legyen újra kihozva,
    • a hagyományos éjféli menü legyen?

Ha ez megvan, és kitaláltátok a hozzávetőleges esküvői forgatókönyvet, akkor célszerű egyeztetni a helyszínnel és a fotóssal egyaránt. A helyszínnel a vacsora tervezett kezdete miatt, a fotóssal pedig arra, hogy neki mennyi időre van szüksége a fotózásokra. A fotós arra is ki fog térni, hogy melyik napszak a legalkalmasabb az adott fotózásra. Én pedig, mint esküvői DJ, segítek kiválasztani a programpontokhoz leginkább illő dalokat, zenei stílusokat.

Esküvői forgatókönyv checklista

Néhány programpontot ki is részleteznék

Szertartások

A szertartások az egyik legfontosabb részei az esküvőtöknek. Akkor is az, ha nem aznap lesz mondjuk a polgári szertartás, hanem azt megtartjátok előbb, szűk családi körben. Ennek számos oka lehet.

Függhet a helyi önkormányzattól vagy a helyi anyakönyv-vezetőtől is. Ahány önkormányzat, annyi szokás. Van ahol plusz díjat kell fizetni a szombati esküvőkért, sőt többlet költséget jelenthet az is, ha az anyakönyv-vezetőnek külső helyszínen kell megtartania a szertartást. Ez még érthető is. Annyi a lényeg, hogy ezekről is mindenképp egyeztessetek helyben. Ha már korábban megtartottátok a polgári szertartást, akkor érdemes lehet egy rutinos szertartásvezetővel a helyszínen is tartani ettől függetlenül egy személyre szabott és meghitt szertartást.

Ha ezzel megvagytok és sikeresen egyeztettetek a helyi önkormányzattal, akkor érdemes gondolkodni a szertartáshoz szükséges zenékről és eszközökről. A zenék összeállításában természetesen segítek, készítek egy külön bejegyzést is erről. Érdemes a későbbiekben visszalátogatni ezért is. Az eszközök alatt – esküvői DJ-ként nem meglepő módon – a technikai lebonyolításhoz szükséges eszközöket értem: áram, hangtechnika, mikrofonok, stb.

Többször előfordult már az, hogy bár az esküvői helyszínnek van külső helyszíne, ahol a polgári szertartás „szokott lenni”, viszont nincs ott áram. Ezt a feladatot ilyenkor az esküvői DJ-nek, azaz nekem kell megoldani. Erről jó, ha előre tudok, hogy mennyi hosszabbítóval készüljek a Nagy Napotokra.

További kérdés még a fogadalomtétel. Mint ahogy feljebb írtam, minden anyakönyvvezető más, ezért minden szertartás szövege is más. Vagy alapból belefoglalja a fogadalmakat, vagy Ti szeretnétek belevenni a szertartásokba. Ha lesznek fogadalmaitok, akkor jó lenne, ha azt a násznép is rendesen hallaná, ugye? Ehhez plusz mikrofonok kellenek. Ez természetesen megoldható, több ötletem is van, amivel ebben tudok Nektek segíteni, csak tudnom kell róla. Pláne akkor, ha videósotok is lesz, és a polgári szertartást is rögzíti a kolléga. A megfelelő hangosítás a videó szempontjából is fontos lehet.

A fentiek természetesen vonatkoznak az egyházi szertartásra is, ha:

  • azt is terveztek egyáltalán,
  • ha aznap lesz
  • és ha a helyszínen lesz. 

Vacsora

Azt tapasztalom, hogy az esküvőkről a násznép tagjai általában arra emlékeznek a leginkább, hogy finom volt-e a vacsora és jó volt-e a buli az adott esküvőn. Ebből adódik is, hogy a vacsora egy igen is fontos része a Nagy Napnak. Az, hogy a hagyományos esküvői menüt (pl: újházi tyúkhúsleves, pörkölt nokedlivel, sültes-tál) választjátok, vagy pedig egy saját menüt raktok össze, az csak Rajtatok és az esküvői helyszín konyháján múlik.

Beszéljünk kicsit az esküvő menetével kapcsolatban a vacsora felszolgálásáról is. A leggördülékenyebb a svédasztalos megoldás. Itt ugye mindenki akkor és annyit szed magának, amennyit akar, vagy el bír fogyasztani. A svédasztalra gyakorlatilag egyszerre kerülnek ki az ételek, így nem kell a felszolgálásra várni. Ennek persze az a hátránya, hogy mindenkinek fel kell állnia az asztalától és saját magának kell intéznie a vacsorát.

Viszont, ha nem a svédasztal mellett döntenétek, hanem a felszolgálás mellett, akkor is van egy roppant fontos kérdés: frissen elkészítve vagy rámelegítve legyen felszolgálva a vacsora? Persze, a frissen elkészített ételek a finomabbak, mind azt szeretjük, ha friss és ropogós. Azért az itt gyorsan leszögezném, hogy a rámelegített vacsora sem pocsék, Erről szó sincs. Egyáltalán nem rossz, az is finom és teljesen élvezhető lesz. A frissen elkészítésnél viszont számítani kell arra, hogy jóval, és tényleg jóval hosszabb ideig fog tartani a vacsora. Ha erre felkészülünk, ha tájékoztat a helyszín időben, és belevesszük az esküvői forgatókönyvbe, akkor ilyenkor van idő a násznép szórakoztatására. Ha viszont mi, a szolgáltatók nem tudunk róla, akkor könnyen lehet, hogy ellaposodik a hangulat. Ezt inkább kerüljük el.

Nyitótánc

Az a hagyomány, hogy a nyitótánc előtt nem táncolhat a menyasszony a lagziban. Mára ez a hagyomány úgy alakult át, hogy általában senki nem táncol a nyitótánc előtt az esküvőn. Azért írom, hogy általában, mert azért van bőven példa ennek az ellenkezőjére is. Ha éppen hosszúra nyúlik a vacsora (következő szakasz ebben a bejegyzésben), vagy éppen annyira hagyománytisztelő a násznép, akkor igen is lehet táncolni a nyitótánc előtt is.

Éppen ezért egy sarkalatos pontja az esküvőnek a nyitótánc. A nyitótánc fontosságáról és a lehetőségekről egy külön bejegyzésben írok.

Ez a programpont fontos az esküvő menete szempontjából megint csak, hiszen elvileg ezt követően lehet beindítani a bulit, ahonnan repülni fog az idő. Ha a vacsora előtt szeretnétek eltáncolni, az is teljesen rendben van. A vacsora után azért szerencsésebb, mert úgy könnyebben indul be a buli, mivel már mindenki jóllakott és csak Rátok figyel, ezért egy helyen van a násznép.

Az megint csak Rátok van bízva, hogy egy klasszikus keringőt, lassúzást, vicces koreográfiát, vagy ezek egyvelegét szeretnétek eltáncolni. Az a lényeg, hogy legyen egy nyitótánc mindenképp, ez fontos ahhoz, hogy az esküvő menete gördülékeny legyen.

Esküvői torta és menyasszonytánc

Az esküvői torta is egy jellegzetes és hagyományos programpont. Az esküvői torta behozatala egy meghitt pillanata lesz az esküvőtöknek. Természetesen fontos a szénhidrát utánpótlásának is a buli során. Ettől függetlenül megállítja a bulit, mert meg kell állítania. Ekkor van egy kis lehetőség a pihenésre is, ami általában jól szokott esni az ifjú párnak és a násznépnek is.

Egyre gyakoribb szokás az, hogy az esküvői torta össze van vonva a menyasszonytánccal, mint programpont. Ennek több oka is van. Vagy ez az alap elképzelés, vagy pedig egyszerűen időspórolásból is célszerű ezt összevonni.

Miért? Azért, mert ez a 2 programpont külön-külön is megakasztja a bulit, viszont összevonva az esküvő menete ugyanúgy történésekkel teli maradhat. Ez általában úgy szokott működni, hogy behozzák az esküvői tortát, Ti felvágjátok, megeszitek az első szeletet, majd kiszolgáljátok a szüleiteket, köszönetnyilvánításképpen. Ezután a felszolgálók átveszik a tortaszelés irányítását, és következhet a menyasszonytánc. Az a feladat, hogy aki táncolt a menyasszonnyal, az kap egy szelet tortát. Így tánc is van, és mindenki tud enni is. Majd amikor a menyasszony tánc után elmentek átöltözni, ugyanígy, ezzel az emelkedett hangulattal folytatódhat a buli, amíg vissza nem értek. 

A többit az esküvői szolgáltatókra bízom

Ezzel össze is foglaltam azokat a programpontokat, amik esküvői DJ szempontból fontosak, illetve tudok bennük segíteni. Véleményem szerint innentől tényleg az a jó döntés, ha az esküvői forgatókönyv többi programját a megfelelő szakemberre bízzátok. Az esküvői szolgáltatók azért vannak, hogy Nektek segítsenek életetek legboldogabb napját valóban felejthetetlenné tegyék. Használjátok ki a tapasztalatukat, ők is láttak már sok mindent, átéltek már sok-sok különböző esküvőt. A jó esküvői szolgáltató ezeket a tapasztalatait át is fogja Nektek adni és segít megtervezni a Nagy Nap helyes esküvői forgatókönyvét.

Az esküvői forgatókönyvhöz az is hozzátartozik, hogy nem feltétlenül kell mindig történésnek lennie. Az esküvő részben arról is szól, hogy összejön a – szűkebb vagy tágabb – család, ilyenkor fontos a beszélgetés is. Ha mindig történés van, akkor nem jut idő a beszélgetésre. Erre is kell elegendő időt szánni, viszont, ha túl sokat hagyunk, vagyis unatkozni fog a násznép, az az esküvő menete szempontjából inkább rossz, mint jó. A megfelelő ceremóniamester biztosan segíteni fog ebben az előkészületek során is és a helyszínen is. Abban is biztos lehetsz, hogy ha engem választasz, mint hangulatfelelős, akkor számos tippem és trükköm van, amivel fent tudom tartani a jó hangulatot, folyamatos lesz az esküvő menete.

Tehát az esküvő menete

Ez a menetrend persze csak hozzávetőleges, hiszen még nem tudom a Ti pontos elképzeléseiteket. A felsorolásban azokat találjátok, amit egy tipikus esküvői forgatókönyvben általában benne vannak. Ezek közül persze el is lehet hagyni és ki is lehet még egészíteni. Szabad a gazda, az a lényeg, hogy az esküvő menete folyamatos legyen, és Ti, illetve a násznép is jól érezze magát.

Egy tipikus esküvői forgatókönyv:

  • készülődés
  • mini kreatív fotózás
  • vendégvárás
  • „First look”
  • polgári szertartás
  • egyházi szertartás
  • gratulációk
  • csokordobás
  • csoportkép
  • kiscsoportos fotózás
  • kreatív fotózás
  • pohárköszöntők
  • vacsora
  • harisnyakötő dobás
  • nyitótánc
  • buli
  • esküvői torta
  • menyasszonytánc
  • átöltözés
  • éjféli menü
  • buli hajnalig

Ennél persze lehet zsúfoltabb és szellősebb is. Ez csak Rajtatok áll. Visszatérnék itt is arra, hogy egyeztessetek a szolgáltatókkal (cm, helyszín, fotós, videós, dekoros, stb.), hagyjátok, hogy a tapasztalatukkal segítsenek a jó esküvői forgatókönyv megálmodásában.

Meg is van az esküvői forgatókönyv

Ha mindezzel megvagytok, akkor már össze is fog állni az esküvői forgatókönyv. Ez nagyjából az utolsó hétre lesz meg, véglegesen. Ezzel nincs baj, teljesen természetes. Mint láthatjátok, elég sok összetevőből áll, és sok tényező tudja befolyásolni. Ha mégis előbb áll össze a végleges forgatókönyv, akkor is az utolsó héten érdemes kiküldeni a végleges esküvői forgatókönyvet az összes szolgáltatónak, hogy még fel tudjanak készülni. Jómagam mindig az utolsó héten kérem el. Pont azért, mert akkor már vélhetően nem fog változni, mégis fel lehet belőle készülni. Azért az utolsó héten, hogy biztosan jól készüljek, hiszen egy korábbi verzióban még máshogy lehetnek bizonyos programok, máshogy kellene készülni.

Ha tetszett, amit írtam, akkor egy vélhetően hullámhosszon vagyunk. Érdemes lehet ajánlatot kérni tőlem is, ha még nincs kivaálsztva a megfelelő esküvői DJ-tek. A főoldalamon megtaláljátok az esküvői DJ szolgáltatásomról a legfontosabb információkat, meg persze a honlapon tudtok rögtön ajánlatot is kérni.

Pin It on Pinterest